Wskazany wzrost reprezentatywnego RRSO o 0,27 p.p. na przykładzie kredytów na raty miesięczne Alior Banku stanowi doskonałe zaprzeczenie celowości obniżania kosztów poza odsetkowych, które zostały ograniczone ustawą z 31 marca 2020 roku.
Mamy 2 kwietnia 2021 roku. Dnia 31 marca 2021 miały przestać obowiązywać zapisy ustawy z dnia z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Chodziło o ustalenie maksymalnego limitu poza odsetkowych kosztów kredytów.
Tekst ustawy:
https://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/299_u.htm
przepisy dotyczące kredytów czyli też chwilówek to:
Art. 8d. 1. Maksymalną wysokość poza odsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego w rozumieniu ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2019 r. poz. 1083) dla kredytów o okresie spłaty nie krótszym niż 30 dni oblicza się według wzoru:
MPKK ≤ (K × 15%) + (K × n/R × 6%)
w którym poszczególne symbole oznaczają:
MPKK – maksymalną wysokość poza odsetkowych kosztów kredytu,
K – całkowitą kwotę kredytu,
n – okres spłaty wyrażony w dniach,
R – liczbę dni w roku.
2. Maksymalną wysokość pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego dla kredytów o okresie spłaty krótszym niż 30 dni oblicza się według wzoru:
MPKK ≤ K x 5%
w którym poszczególne symbole oznaczają:
MPKK – maksymalną wysokość poza odsetkowych kosztów kredytu,
K – całkowitą kwotę kredytu.
3. Pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego nie mogą być wyższe od 45% całkowitej kwoty kredytu.
4. Pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego wynikające z umowy o kredyt konsumencki nie należą się w części przekraczającej:
1) maksymalne poza odsetkowe koszty kredytu obliczone w sposób określony w ust. 1 lub 2, lub
2) 45% całkowitej kwoty kredytu.
Związek Banków Polskich (dalej ZBP) przesłał:
https://www.senat.gov.pl/download/gfx/senat/pl/senatinicjatywypliki/9020/4/303_pzbp.pdf
własne stanowisko (podpisane Krzysztof Pietraszkiewicz – prezes ZBP) mówi, że:
W rzeczywistości przedłużenie obowiązywania restrykcyjnego limitu stanowi istotne zaburzenie systemowe dla funkcjonowania kredytodawców, jak również jest niekorzystne dla konsumentów, gdyż w praktyce zmusi do korzystania z szarej strefy osoby, które mają trudności z wykazaniem zdolności kredytowej
„Ustawodawca zdecydował, że obniżony limit poza odsetkowych kosztów kredytu będzie obowiązywać do dnia 8 marca 2021 r (art. 36 ust. 3 stanowi, że „przepisy art. 7, art. 8d-8f, art. 9 oraz art. 31 tracą moc po upływie 365 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy”
Mając na uwadze wskazaną w uzasadnieniu dobrą kondycję finansową Polaków, trudno jest wyjaśnić, dlaczego niezbędne okazało się przedłużenie oprawie rok obowiązywania restrykcyjnie obniżonego limitu kosztów
Choć wprowadzone rozwiązanie jest najbardziej odczuwalne przez niebankowych kredytodawców, sektor bankowy pragnie zwrócić uwagę na szereg negatywnych konsekwencji dla całego rynku kredytów konsumenckich oraz dla samych konsumentów, gdyż wprowadziło istotne ograniczenie dostępności kredytów, a w konsekwencji może zmuszać do korzystania z finansowania z tzw. „szarej strefy”.
Konkluzja
Pracowałem w bankach jak i w parabankach.
Zajmowałem się zdobywaniem nowych klientów, utrzymywaniem obecnych.
Potem też zajmowałem się windykacją.
Znam te sposoby działania i wykorzystuje to w Faraon24.